Löytyykö yrityksesi Googlen hakutuloksista ensimmäisten joukosta vai vasta kolmannelta sivulta? Saatko sivustollesi kohtalaisesti liikennettä, mutta myyntiä ei tule? Tiedätkö millä hakusanoilla asiakkaasi oikeasti etsivät tuotteitasi? Jatka lukemista ja opi, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa ja millä toimenpiteillä saat sivustosi näkymään Googlessa yrityksesi keskeisimmillä avainsanoilla!
SEO eli Search Engine Optimization tarkoittaa hakukoneoptimointia. Sen tavoitteena on tehdä sivustosi hakukone- ja käyttäjäystävälliseksi käyttämällä kuvaavia, yrityksellesi tärkeitä avainsanoja. Relevanttien avainsanojen lisäksi
- tärkeää on huolehtia, että
- sivustollasi on laadukasta, käyttäjää palvelevaa sisältöä
- sivustosi rakenne on selkeä
- sivustolla käytetyt kuvat on optimoitu
- sivusto toimii teknisesti oikein ja on mobiiliystävällinen
- sivustolle johtaa laadukkaita linkkejä, jotka lisäävät sivustosi luotettavuutta
Hakukoneoptimointi voidaan siis jakaa kolmeen osa-alueeseen: sisältöihin, tekniseen hakukoneoptimointiin ja sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin. Alle on listattu lyhyesti miksi ja miten sinun kannattaa kiinnittää näihin osa-alueisiin huomiota.
Laadukas sisältö
Kiinnostava sisältö antaa sinulle mahdollisuuden tuoda esiin asiantuntijuuttasi ja se myös erottaa sinut kilpailijoista. Tee ensin avainsanatutkimus, jonka perusteella tiedät millä avainsanoilla unelma-asiakkaasi oikeasti etsivät tuotteitasi ja palveluitasi verkosta. Avainsanatutkimus paljastaa myös hakuintention eli sen syyn miksi käyttäjä hakee tietoa kyseisellä hakutermillä. Käytä tietoa hyödyksesi suunnitellessasi sisältöjä verkkosivuillesi!
Käyttäjien tarpeisiin vastaavat sisällöt edistävät hakukonenäkyvyyttä, sillä Google arvostaa uniikkia ja laadukasta sisältöä, joka houkuttelee käyttäjiä klikkaamaan sivulle. Mitä kiinnostavampaa sisältöä tuotat, sitä pidempään potentiaaliset asiakkaasi viettävät sivustollasi aikaa. Huolehdi, että sisältöjäsi on helppo selata mobiilissa ja muista, että sisällöt voivat olla muutakin kuin tekstiä – videot ja podcastit ovat myös tehokkaita keinoja houkutella kävijä viihtymään sivustolla pidempään.
Tekninen hakukoneoptimointi
Teknisen SEO:n tavoitteena on varmistua siitä, että sivuston tekniset toiminnot ovat kunnossa ja sivusto on hakukoneiden löydettävissä. Teknisellä hakukoneoptimoinnilla varmistetaan sivuston nopeus, selkeä ja käyttäjäystävällinen rakenne ja sivuston toimivuus.
On hyvä huolehtia siitä, että sivustolla ei löytyisi liian suuria kuvia, jotka usein hidastavat sivuston latautumisnopeutta. Tarkista, että sivustolla on helppo navigoida ja että URL-osoitteet ovat kuvaavia ja selkeitä. Hyödynnä avainsanatutkimuksesta löytämiäsi avainsanoja ja käytä avainsanoja h1-otsikoissa, metatiedoissa ja sisällöissä. Varmista, että sivulla on vain yksi h1-otsikko, joka kertoo hakukoneelle sivun sisällöstä ja muista käyttää kullakin sivulla vain yhtä pääavainsanaa. Korjaa rikkinäiset linkit ja hyödynnä sisäisiä linkityksiä, jotka parantavat sekä käyttökokemusta että auttavat hakukoneita navigoimaan sivustolla.
Off-page SEO
Off-page SEO käsittää kaikki sivuston ulkopuolella tehtävät toimenpiteet, jotka edistävät hakukonenäkyvyyttä. Yksi yleisin keino edistää off-page optimointia on linkkienrakennus, jonka tavoitteena on saada laadukkaita ulkoisia linkityksiä muilta sivustoilta (backlinks) omalle sivustolle. Google arvostaa laadukkaita backlinkejä, sillä ne lisäävät sivustosi uskottavuutta ja mainetta ja lopulta nämä backlinkit voivat edistää sijoitustasi hakukoneiden tuloksissa. Muista, että off-page SEO (kuten kaikki muukin hakukoneoptimointi) on pitkäjänteistä työtä eivätkä tulokset useinkaan näy heti!
Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit edistää ulkoista hakukoneoptimointia:
- luo sisältöjä, joka houkuttelee käyttäjiä linkkaamaan sivustollesi. Esimerkiksi lisäarvoa tuottavat blogitekstit, oppaat ja tutkimukset ovat hyviä sisältöjä sivustollesi!
- hyödynnä Google Business Profiilia (GBP), varsinkin jos yrityksesi toimii paikallisesti. GBP:n kautta yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa ja kartoissa. Voit päivittää profiiliin esimerkiksi kuvia, aukioloajat ja kuvailla mitä tuotteita ja palveluita myyt.
- pyydä linkitys sivustollesi yhteistyökumppaneilta, referensseiltä ja haastattelijoilta
- tee yhteistöitä muiden brändien kanssa – esimerkiksi yhteiset tapahtumat, some-yhteistyöt tai vaikuttajamarkkinointi.
Lisää potentiaalisia asiakkaita sivustolle
Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimoinnin avulla teet sivustostasi käyttäjäystävällisen ja sellaisen, joka auttaa käyttäjää löytämään vastauksia etsimäänsä. Laadukkaalla sisällöllä edistät sivustosi näkyvyyttä, lisäät yrityksesi bränditunnettuutta ja samalla saat enemmän potentiaalisia asiakkaita sivuillesi! Huolellisella avainsanojen valinnalla varmistat, että juuri kohderyhmääsi kuuluvat käyttäjät löytävät yrityksesi palvelut Googlesta.
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä eikä sillä saavuteta useinkaan nopeita tuloksia, kuten vaikka hakukonemainonnalla saavutettaisiin. Jos haluat parantaa sivustosi Google-näkyvyyttä, voit aloittaa keskittymällä yhteen osa-alueeseen kerrallaan. Esimerkiksi avainsanatutkimuksella ja kuvien optimoinnilla tai metatietojen lisäämisellä pääset jo hyvään alkuun!
Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?
Mikäli kaipaat SEO-tekijää tai konsultoivaa apua Google-näkyvyyden parantamiseen, niin ole yhteydessä. Olen käytettävissä pienissä ja suurissa hakukoneoptimoinnin projekteissa!